آموزشی, مبتدی

نکات مهم برای خرید آکواریوم

خرید آکواریوم

نکات مهم برای خرید آکواریوم

 

بسیاری از افراد قصد خرید آکواریوم دارند که در خانه یا دفتر کار خود آکواریومی داشته باشند و با دیدن جنب‌و‌جوش ماهی‌ها لذت ببرند. خرید آکواریوم از آن دسته کارهایی است که به دانستن نکاتی نیاز دارد. در این نوشته به نکات مهمی که قبل از خرید آکواریوم باید بدانید اشاره خواهیم کرد. از شما می خواهیم تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

خرید آکواریوم

خرید آکواریوم

خرید آکواریوم و نکات مهم آن

  • شما باید برای خرید آکواریوم پول کافی داشته باشید. برای خرید آکواریوم و تجهیزات آن، باید ۶۰۰-۸۰۰ هزار تومان در جیبتان داشته باشید. بعضی افراد فکر می کنند که با ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان می‌توانند آکواریوم و ماهی و وسایل مربوط به آکواریوم را بخرند. این افراد با این پول وسایلی بی‌کیفیت می‌خرند که بعد از مدتی خراب می‌شود و مجبور هستند دوباره هزینه کنند. بهتر است کمی بیشتر پس انداز کنید و بعد برای خرید آکواریوم اقدام کنید.
  • وقتی برای خرید آکواریوم به فروشگاه می‌روید باید وسایل زیر را تهیه کنید: آکواریوم و پایه آکواریوم، سقف آکواریوم، وسایل نور پردازی در آکواریوم، گرم‌کننده، تور، فیلتر، شن، تزیینات، تصفیه آب و تجهیزات تمیز کننده. بعد از خرید این وسایل، نوبت به خرید ماهی و غذای ماهی می‌رسد.
  • نوع ماهی‌هایی که می‌خواهید در آکواریوم نگهداری کنید را مشخص کنید. به طور کلی ماهی‌ها به دو دسته ماهی‌های آب شور و ماهی‌های آب شیرین تقسیم بندی می‌شوند. پرورش و نگهداری از ماهی‌های آب شیرین بسیار راحت است؛ اما نگهداری از ماهی‌های آب شور سخت و پر‌زحمت است و آکواریومیست‌های حرفه‌ای از پس آن بر‌می‌آیند. آکواریوم های دیگر آکواریوم پلنت یا گیاهی هستند که در آن گیاهان آبزی قرار  میگیرند .

 

خرید آکواریوم آب شیرین

خرید آکواریوم آب شیرین

  • نوع ماهی‌هایی که می‌خواهید در آکواریومتان بیندازید را نیز مشخص کنید. هم ماهی‌های آب شیرین و هم ماهی‌های آب شور به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ مثلاً انواع ماهی‌های آب شیرین عبارتند از: ماهی‌های گیاه‌خوار، ماهی‌های گوشت‌خوار، ماهی‌های همه‌چیزخوار، ماهی‌های صلح‌جو، ماهی‌های مهاجم، ماهی‌های لب شور، ماهی‌های پرتحرک، ماهی‌های کم‌تحرک، ماهی‌های زنده‌زا، ماهی‌های آب گرم، ماهی‌های آب سرد، ماهی‌های عمق آبی، ماهی‌های رو آبی و ماهی‌های میان آبی. هرکدام از این دسته‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. فروشنده‌ها معمولاً درباره انواع ماهی‌ها به شما توضیحاتی می‌دهند و می‌توانید مناسب‌ترین ماهی را برای آکواریوم خودتان بخرید.
  • تا جایی که می‌توانید ماهی‌های دسته های مختلف را کنار هم نیندازید؛ مثلا اگر ماهی‌های گیاه‌خوار صلح جو و را در کنار ماهی‌های گوشت خوار و متهاجم قرار دهید، آکواریوم شما به صحنه جنگ و دعوا تبدیل می‌شود و ماهی‌های ضعیف‌تر توسط ماهی‌های مقاوم‌تر خورده می‌شوند. مثال دیگری از خطرناک بودن این کار این است که ترکیب ماهی‌های آب سرد و ماهی‌های آب گرم باعث بیماری و مرگ ماهی‌ها می‌شود.
  • هنگام خرید آکواریوم ، به فضای خانه خود نیز توجه کنید. اگر خانه شما فضای بزرگی دارید، می‌توانید از آکواریوم‌های بزرگتری استفاده کنید. اگر خانه شما کوچک است، آکواریوم‌های مکعبی و کوچک برای خانه شما مناسب خواهد بود.
  • شکل آکواریوم خود را قبل از خرید آکواریوم مشخص کنید. آکواریوم‌ها به شکل استوانه‌ای، مکعب مربع، مکعب مستطیل و حتی چند ضلعی و کتابی وجود دارند و شما می‌توانید از بین آنها شکل دلخواهتان را انتخاب کنید. رایج‌ترین شکل آکواریوم، آکواریوم مکعب مستطیل است؛ زیرا هم فضای بزرگی دارد و هم می‌توان آن را با انواع وسائل تزئینی و زینتی زیباتر کرد. آکواریوم‌های مکعب مربع و استوانه‌ای فضای زیادی ندارد و به همین دلیل است که تزئین آنها سخت است و فقط باید ماهی‌های کوچک و کم تحرک را در آنها نگهداری کرد.

 

شکل آکواریوم

شکل آکواریوم

  • در هنگام خرید آکواریوم ، به عرض یا عمق آکواریوم بیشتر از طول آکواریوم توجه کنید. عمیق بودن آکواریوم باعث می‌شود که ماهی‌ها خوش‌نماتر و زیباتر دیده می شوند. تزئین آکواریوم‌های عمیق نیز راحت‌تر انجام می‌شود.
  • گفتیم که به عمق آکواریوم بیشتر از ارتفاع آکواریوم اهمیت بدهید. آکواریوم مخصوص نگهداری ماهی‌های گوشتخوار و آکواریوم‌های گیاهی باید ارتفاع زیادی داشته باشند. بعضی از ماهی‌ها عادت دارند از سطح آب بیرون بپرند، در این صورت باید از صفحه‌ای برای پوشش در آکواریوم استفاده کنید تا ماهی‌ها به بیرون نیفتند.
  • موقعی که برای خرید آکواریوم به مغازه رفتید، هیجان‌زده عمل نکنید و آکواریومی بخرید که بعدها قادر به حرکت دادن و تمیز کردن آن باشید. هر چند وقت یکبار باید سطح داخلی آکواریوم خود را نظافت کنید یا آب آکواریوم را عوض کنید. اگر آکواریوم سنگین باشد، قادر به حرکت دادن آن نخواهید بود. تمیز کردن آکواریومی که ارتفاع بلندی دارد، کار سختی است؛ زیرا دست شما به ته آکواریوم نمی‍رسد و قادر به پاک‌سازی قسمت انتهایی آکواریوم نخواهید بود.
  • اگر آکواریوم کوچکی می خرید، ماهی‌های پرتحرک را درون آن نیندازید. ماهیت ماهی‌های پرتحرک با جنب‌و‌جوش و بسیار شنا کردن گره خورده است. اگر این ماهی‌ها را در فضای کوچکی بیندازید، افسرده و بیمار می‌شوند.
  • آکواریومی که برای ماهی‌های گوشتخوار در نظر می‌گیرید، باید بزرگ باشد؛ زیرا ماهی‌های گوشتخوار بعد از مدتی بزرگ می‌شوند و جا برای تحرک آنها تنگ می‌شود. هنگامی که اندازه های کوچکی از ماهی‌های گوشتخوار را می‌خرید، به فکر بزرگ شدن آن هم باشید تا مجبور نشوید آکواریوم خود را بزرگ کنید!
  • در هنگام خرید ماهی زیاده‌روی نکنید، بعضی افراد هستند که دوست دارند در آکواریومشان تعداد زیادی ماهی نگهداری کنند. توصیه ما این است که در ابتدای کار به ماهی‌های کم قناعت کنید و به مرور زمان تعدادشان را بیشتر کنید. هرچه آکواریوم بزرگ‌تر و ماهی‌ها کمتر باشد، مراقبت از ماهی‌ها آسان‌تر خواهد بود.

 

  • اگر اولین بار است که داشتن آکواریوم و مراقبت از ماهی‌ها را تجربه می‌کنید، از ماهی‌های ساده و ارزان قیمت کارتان را شروع کنید. بعضی ماهی‌ها هستند که به مراقبت خاصی نیازی ندارند و برای افراد کم تجربه بسیار مناسب هستند. درباره غذای ماهی‌ها و تعداد دفعاتی که باید غذا بخورند از فروشنده سوال کنید. ماهی‌های ساده معمولاً یک بار در روز غذا می‌خورند، آن هم به مقداری کم!
  • بعد از خرید آکواریوم، داخل آن را با سنگ‌های کف رودخانه، صدف‌ها، کوزه ها و گیاهان آبی تزئین کنید تا آکواریوم شما زیباتر شود. توجه کنید که استفاده از وسایل برنده برای سلامتی ماهی‌ها خطر دارد.

در این نوشته با نکات مهم برای خرید آکواریوم آشنا شدید. از شما ممنونیم که در این نوشته همراه ما بودید. امیدواریم با کمک این نوشته بتوانید به‌خوبی لذت داشتن آکواریوم و ماهی‌هایی زیبا را تجربه کنید.

2 thoughts on “نکات مهم برای خرید آکواریوم

  1. پیمان علیجانی گفت:

    سلام و سپاس. مطالبتون خیییییلی مفید بود.

    1. سلام و ممنون از حسن نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.