آموزشی, حرفه ای, نگهداری آکواریوم

درمان بیماری ماهیان

درمان بیماری ماهیان یکی از مهمترین موارد در نگهداری ماهی ها می باشد. ماهی­ها از زیباترین نوع حیوانات به شمار می­روند. امروزه ماهی ها، جنبه زینتی و اقتصادی پیدا کرده اند و جنبه اقتصادی آن بیش از پیش مهم و قابل توجه است و طرفی هم ماهیان زینتی جذابیت و طرفدارن خود را دارند،  . نگهداری و مراقبت از ماهی­ها مانند نوزادان با ظرافت­های زیادی مواجه است. ماهی­ها بسیار ظریف و حساس هستند و باید با نهایت دقت از آنها مراقبت کرد. حتما در حین خرید آنها باید نوع نگهداری آنها را کاملا بدانیم تا از بیمار شدن ماهی پیشگیری کنیم.

درمان بیماری ماهیان

درمان بیماری ماهیان ، موضوع این نوشته است. با خواندن این مطلب، نکات زیادی را یاد خواهید گرفت که باعث می شود از ماهی های خود بهتر مراقبت کنید.

بیماری­ های شایع در میان ماهی­ها

 

بیماری شماره ۱: سفیدک

از علائم این بیماری می توان به رشد دانه های سفید ۱ الی ۵ میلیمتری روی بدن و دم ماهی، کاهش میل ماهی به غذا، ورم کردن دستگاه تنفسی ماهی و اضطراب ماهی اشاره کرد. زمانی که ماهی به بیماری سفیدک دچار می شود، بدن خود را به سنگ و شنها می کشد تا پریشانی خود را آرام کند. برای پیشگیری از بروز بیماری سفیدک، ماهی را با دست لمس نکنید و ماهی آرام را در کنار ماهی مهاجم قرار ندهید. برای درمان بیماری سفیدک، به ازای هر لیتر از آب آکواریوم، دو قطره ضدانگل در آن بریزید و این کار را به مدت ۳ تا ۷ روز آماده دهید. به علاوه می توانید دمای آب را افزایش دهید تا گرما مانع از رشد انگل در بدن ماهی شود. راه های دیگر برای درمان این بیماری این است که از مالاکیت، نمک و فرمالدهید محلول استفاده کنید.

بیماری شماره ۲: دم خوره

از علائم دم خوره می توان به زبر و ناصاف شدن دم ماهی و بروز لکه های قرمز و سفید در بدن ماهی اشاره کرد. دم خوره از شایع ترین بیماری ها برای ماهی های آب شیرین است. تغذیه مناسب، افزایش کیفیت آب و کاهش استرس ماهی از جمله عوامل موثر در پیشگیری از دم خوره است. برای درمان دم خوره، در صورت امکان ماهی ها را به تانک قرنطینه منتقل کرده و از داروهای ضد باکتری مثل ماراسین، کاناسین یا میکزازین در تانک استفاده کنید. نمک، یکی دیگر از مواد موثر در درمان بیماری ماهیان است. باله های آسیب دیده را می توان با داروی ملافیکس درمان کنید. استفاده از تتراسایکلین، یکی دیگر از روشهای موثر برای درمان دم خوره است.

بیماری شماره ۳: هگزامیتا

وجود کربن در آب، پایین بودن کیفیت آب و استرس ناشی از شلوغ بودن تانک از جمله عوامل به وجود آورنده هگزامیتا هستند. برای پیشگیری از هگزامیتا، به ماهی ها غذاهای حاوی ویتامین A و C بدهید، از دل گاو کمتر استفاده کنید، ذغال فعال را داخل محفظه آکواریوم قرار ندهید و نور کافی را برقرار کنید. برای درمان هگزامیتا، ویتامین های A و D و C را به آب اضافه کنید. درمان رایج این بیماری استفاده از داروی مترونیدازول که معمولاً به همراه غذا به ماهی ها داده می شود. اگر می خواهید به هگزامیتا پایان دهید باید ذغال فعال و منبع کربن را از محفظه دربیاورید.

بیماری شماره ۴: برآمدگی چشم ماهی

فعالیت باکتری های بیماری زا، کمبود ویتامین A، پایین بودن کیفیت آب تانک و غذای نامناسب ماهی ها از جمله دلایل برآمدگی چشم ماهی است. گاهی چشم ماهی ها به علت درگیری یا فرو رفتن شی نوک تیز آسیب می بیند که گاهی به ترکیدگی چشم و کوری ماهی منجر می شود. این بیماری کشنده نیست؛ اما در صورت بروز و عدم درمان، به تمام بدن ماهی سرایت می کند و او را از پا در می آورد. برای پیشگیری از این بیماری، ماهی های آرام و مهاجم را در یک تانک قرار ندهید و با اضافه کردن نمک به تانک، آب آکواریوم را تمیز نگه دارید. برای درمان این عارضه، نور ورودی به تانک را کاهش دهید، از آنتی بیوتیک، پنی سیلین و آموکسی سیلین استفاده کنید و ویتامین های ضروری را به رژیم غذایی ماهی اضافه کنید. فراموش نکنید که ماهی آسیب دیده را در تانک قرنطینه قرار دهید و وسایل استفاده شده در تانک را ضدعفونی کنید.

بیماری شماره ۵: انگل

از بیماری­های شایعی که در میان ماهی­­ها بسیار به چشم می­خورد، مشکل عوض شدن رنگ سطح پوست آنهاست. این بیماری را با نام انگل و انگلی شدن ماهی می­شناسند.

نکات مهم برای جلوگیری از انگلی شدن ماهی و درمان انگل ماهی

برای ضدعفونی شدن آکواریوم حتما از نمک، و مکمل­های ضدعفونی کننده استفاده کنید و آکواریوم را شست‌وشو دهید تا بتوانید از وقوع این اتفاق پیشگیری کنید.
برای تهیه نمک خوب و سفارش آنلاین می توانید بر روی لینک روبرو کلیک کنید . نمک ضدعفونی آکواریوم 

نمک ضدعفونی آکواریوم

نمک ضدعفونی آکواریوم

ماهی­های که انگلی شده­ اند به سرعت می­میرند و به جز مواردی که ذکر شد، کاری نمی­توان برای آنها انجام داد.

ضمن استفاده از مکمل­ های ضدانگل و ضدعفونی کننده، سعی کنید از بخاری ­های مخصوص آکواریوم استفاده کنید.

 

برای تهیه مکمل های ضد انگل و سفارش آنلاین می توانید بر روی لینک روبرو کلیک کنید . دارو ها و افزودنی های آکواریوم

درمان بیماری ماهیان

باکتری و انگل در دمای معمولی آب به سرعت رشد می­کنند و پرورش پیدا می­کنند. بنابراین بهتر است دمای آب را متناسب با ظرفیت ماهی­ ها کنترل کرد و به سطحی رساند که ضمن آسیب نرسیدن به ماهی ­ها، شرایط رویش انگل­ها و باکتری فراهم نباشد. برای درمان بیماری ماهیان این یک امر بسیار مهم است. 

به صورت کلی از انواع محلول­های ضدعفونی کننده مانند فلز یا مس (محلول در آب)، مالاکیت، فرمالدهید، آب و نمک و انگل کش استفاده کنید؛ اما باید به خاطر داشته باشید که جزء محلول ضدکلر، بقیه موارد را باید در شرایط خاصی استفاده کنید. یعنی اینکه طبق دستوری که برای آن تعریف شده است به مدت یک هفته تا ده روز صرفا جهت درمان عارضه ایجاد شده استفاده کنید.

ممکن است استفاده مرتب از آنها و یا استفاده از آنها در شرایطی که لازم به استفاده کردن از آن نیست باعث مشکلات دیگر شود؛ اما جهت اطمینان خوب است که همیشه از نمک بعد از عوض کردن آب ماهی­ها استفاده کنید.

محلول ضد کلر نیز برای آنکه کلرهای آب تازه را از بین ببرد بسیار لازم و مفید است. آب کلر دارد در بیشتر موارد باعث سکته ماهی­ها خواهد شد و در یک لحظه ممکن است آنها بمیرند و دیگر نتوان آنها را در روند درمان قرار داد؛ بنابراین لازم است که به نکات اشاره شده توجه کرد.

گاهی ماهی­های کوچک و تزیینی دچار عارضه بی­حالی می­شوند. ممکن است در یک گوشه از آکواریوم و در پایین آکواریم معلق و بی­حرکت بمانند. اگر به مدت زیادی یک جا بمانند یعنی به احتمال ۹۰ درصد مشکلی وجود دارد و باید نگران شوید.

وقتی ماهی آکواریوم توسط دیگر ماهی‌ها زخمی می شود، چه کارهایی باید انجام دهید؟

برخی از این ماهی­ها زمانی که در آکواریوم­ها قرار می­گیرند، توسط ماهی­های اولیه مورد حمله قرار می­گیرند. به دلیل آنکه کاربری این ماهی­ها با بقیه فرق دارد و نمی­توانند از خود دفاع کنند، به سرعت مورد هجوم و حمله قرار می­گیرند و صدمات جدی می­بینند. اگر این صدمات و گزیدگی­ها عمیق و طولانی باشد، ماهی­های ضعیف و زینتی به سرعت کشته خواهند شد. در چنین شرایطی توصیه می­شود:

  • ماهی ضعیف را به سرعت در یک محیط آرام قرار دهید.
  • متناسب با نوع تغذیه آن سعی کنید مواد غذایی مورد نیازشان را بدون زحمت در اختیارشان قرار دهید که به راحتی به غذا دسترسی داشته باشند.
  • از محلول­های تقویتی متناسب با جراحت و صدماتی که دیده اند نیز استفاده کنید تا زخم­های آنها به سرعت ترمیم شود.
  • دمای آب را متناسب با مشکلی که برایشان پیش آمده و همچنین ژنتیکی که دارند، مشخص کنید.
  • ممکن است ماهی جراحت جدی دیده باشد و با مشکل جدی مواجه شده باشد، در این زمان بهتر است روزانه او را در محلول­های تقویتی حمام دهید.
  • سعی کنید در چنین شرایطی که ماهی بیمار است یا جراحت دیده است از گرفتن آن و تغییر دادن محیطی که در آن قرار دارد جلوگیری به عمل آورید.
  • مطمئنا در چنین شرایطی اگر بخواهید ماهی را بگیرید، او مقاومت می­کند و فرار می­کند این تکان­ها نیز باعث ضعیف­ تر شدن و مشکلات دیگری برای او خواهد شد. بنابراین سعی کنید در یک آکواریم آزاد، آرام با دمای کنترل شده از آن نگهداری کنید.
  • نمک زدن آب در چنین شرایطی اصلا توصیه نمی­شود. زمانی که ماهی جراحت پوستی پیدا کرده است و آسیب جسمی دیده است بهتر است از محمول­های مناسب نام برده استفاده شود.
  • برای ماهی­های که دچار انگل زدگی شده­اند و بیمارهای درونی دارند، بیشتر توصیه می­شود که از نمک استفاده شود. نمک خودش عامل مهمی در از بین بردن انگل و باکتری­ها است.

فراموش نکنید که نمک زدن به آب نیز با توجه به حجم آب باید کنترل شده باشد و به اندازه کافی به آب نمک زده شود.

در این نوشته با ۵ بیماری ماهی ها آشنا شدید و نکات مفید برای درمان بیماری ماهیان را خواندید. از اینکه در نوشته درمان بیماری ماهیان با ما بودید از شما ممنونیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.